Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra
Tutaj jesteś: ekonomia » Biznes » Firmy » Transport

Transport

Japoński debiut Airbusa

reuters, p.r. 07-10-2013, ostatnia aktualizacja 07-10-2013 14:33
Fabrice Bregier, prezes Airbusa i Yoshiharu Ueki, prezes JAL
Fabrice Bregier, prezes Airbusa i Yoshiharu Ueki, prezes JAL
źródło: Bloomberg

Airbus poinformował o otrzymaniu pierwszego zamówienia od Japan Airlines, co pozwoli mu wejść na ostatni duży rynek zdominowany dotąd przez Boeinga

Porozumienie o kupnie 31 samolotów szerokokadłubowych A350 o wartości 9,5 mld     dolarów w cenach katalogowych wraz z opcją kupna dalszych 25 sztuk jest wynikiem intensywnej batalii obu producentów samolotów o względy JAL i jego japońskiego rywala ANA, które będą potrzebować kilkudziesięciu nowych samolotów dalekiego zasięgu w ciągu dekady. Porozumienie jest także ciosem dla japońskiego przemysłu lotniczego, który produkuje duże podzespoły dla samolotowy Boeinga.

- To ogromna wygrana Airbusa i duża przegrana Boeinga - ocenia analityk lotniczy, szef firmy Leeham z Seattle, Scott Hamilton. - Airbus starał się od kilkudziesięciu lat przełamać monopol Boeinga w segmencie samolotów szerokokadłubowych, a Boeing  podobnie nie chciał dopuścić Airbusa do obu przewoźników japońskich.

Amerykanie odpierali od dawna próby firmy europejskiej zapewnienia sobe zamówienia od JAL, korzystając z powiązań z japońskimi dostawcami i z głębokich powiązań politycznych Tokio z Waszyngtonem. Pozwoliło to im zachować 80 proc. udziału rynkowego. Opróżnienia w dostawach B787 i późniejsze uziemienie tych samolotów z powodu przegrzewających sie baterii zaszkodziły wizerunkowi koncenru i wywołały wątpliwości, czy potrafi dostarczać samoloty w terminie. Obei linie JAL i ANA kupiły dużo dreamlinerów.

Jednocześnie wpływy polityczne i administracyjne na kupno samolotów przez JAL, uratowaną przez rzad w 2010 r., zmalały od czasu powrotu linii na giełdę rok temu, gdy  rzad Partii Demokratycznej, który uratował linię do bankructwa, stracił władzę.

Airbus wykazywał gotowość zajęcia miejsca Boeinga w japońskim przemyśle lotniczym, włącznie ze współpracą w pracach badawczo-rozwojowych.

- To zamówienie daje nam dodatkowy impet w szukaniu potencjalnych rozwiązań w zakresie R&D nad samolotem przyszłej generacji - oświadczył prezes Airbusa, Fabrice Bregier na wspólnej konferencji prasowej z prezesem JAL, Yoshiharo Ueki. W uroczystości wzięli udział ambasadorzy Niemiec, Francji i W.Brytanii oraz przedstawiciel Unii.

Prezes Ueki nie ujawnił, ile JAL zapłaci za samoloty,  ale znawcy branży lotniczej są przekonani, że  Japończycy dostali duży rabat za tak ważny kontrakt. - To jest naprawdę bardzo złe dla Boeinga. Oni musza teraz zastanowić sie nad swoimi błędami - uważa Richard Aboulafia z grupy doradczej Teal z Wirginii. - Problemy z B787 nieuchronnie wzbudziły wątpliwości co do realizacji, zasobów i czasu.

Ueki zaprzeczył, by problemy z dreamlinerami odegrały istotną rolę w podjęciu decyzji, mimo powtórzenia przeprosin za zakłócenia w funkcjonowaniu linii z powodu uziemienia samolotów Boeinga. Jego zdaniem sukces Airbusa wynika częściowo z terminów dostaw. A350 ma zacząć wozić podróżnych w 2014 r., bedzęe więc dostępny pod koniec dekady, gdy JAL będzie potrzebować nowych maszyn, podczas gdy debiut rynkowy nowego B777X jest nadal niepewny.

Samoloty Airbusa z silnikami Rolls-Royce wejdą do eksploatacji w 2019 r. - podano w Tokio.

W ramach akcji marketingowej Airbus zaprosił prezesa Ueki do Tuluzy i zaproponował temu byłemu pilotowi, którego kariera ograniczała sie do latania samolotami Boeinga, by zasiadł w  kokpicie symulatora A380. Ueki wyjaśnił, że  bardzo łatwo operował  joystickiem kontroli lotu, różniącym sie od urządzenia sterującego w  boeingach.

Batalia obu producentów przeniesie się teraz na drugą linie japońska, ANA, która do 2020 r. chce kupić 25 nowych maszyn, aby zastąpić  wysłużone B777. ANA nadal zbiera informacje o B777X i A350 - wyjaśnił jej  rzecznik Ryosei Nomura.

Przeczytaj więcej o:  airbus , jal , lotnictwo , transport , zamówienie

ekonomia.rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Gospodarka

W pewnych obszarach „rewolucja śmieciowa” pomogła, choć porządkowanie problemu odpadów jeszcze potrwa – mówi prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w rozmowie z Arturem Osieckim.

Firmy

Niemiecki koncern Daimler produkujący Mercedesy przywraca do życia markę ekskluzywnych samochodów Maybach. Auta sygnowane jej znakiem mają konkurować z takimi markami jak Rolls Royce i pozwolić firmie zagospodarować azjatyckie i amerykańskie rynki.

Finanse

Już dzisiaj wydatki na zimową olimpiadę w Krakowie i Zakopanem szacuje się na niemal 30 mld zł. A eksperci ostrzegają, że na pewno wzrosną.

Giełda

Czy indeksy warszawskiej giełdy w końcu zakończą dzień nad kreską? Początek notowań jest obiecujący.

Budżet i podatki

Osoby samotnie wychowujące dzieci płacą tylko niewiele mniejsze daniny niż najbogatsi single.

Nieruchomości

Klienci poszukują dziś głównie domów parterowych. Niewielu wybiera piętrowe budynki dla wielopokoleniowych rodzin.

Praca

Menedżerowie w przemyśle mają coraz większy wybór ofert pracy, co wpływa też na ich wynagrodzenia. Jednak najwięcej dyrektor zarobi w branży finansowej.

Opinie i Analizy

Zarząd powinien raportować koszty prowadzonej w spółce działalności związkowej. Rada nadzorcza powinna je oceniać, a biegły rewident uwzględniać w badaniu sprawozdań.
Najczęściej czytane
Z ostatniej chwili
Najczęściej komentowane

Sonda: Konflikt ukraiński a Polska?

Czy konsekwencje sytuacji na Ukrainie mogą spowolnić tempo wzrostu gospodarczego Polski?

    KALENDARIUM

    16 kwietnia 2014, środa

    16 kwietnia 2014, środa





    NBP – inflacja bazowa w marcu.
    Chiny – sprzedaż detaliczna w lutym.
    Japonia – produkcja przemysłowa w lutym.
    Strefa euro – inflacja w marcu, bilans obrotów bieżących w marcu.
    Wielka Brytania – stopa bezrobocia.
    USA – rozpoczęte budowy domów.
    Firmy: BZ WBK – WZA w sprawie podziału zysku za 2013 r., zarząd proponuje wypłatę 10,7 zł dywidendy na akcję; PA Nova – WZA w sprawie podziału zysku za 2013 r., zarząd proponuje wypłatę 0,50 zł dywidendy na akcję; Action – kontynuacja NWZA z 18 marca.

    Wyszukaj osobę

    Wpisz imię i/lub nazwisko
    poszukiwanej osoby
    Nie znaleziono takiej osoby
    Porównaj
    lokaty
    Kalkulator
    kredytowy
    Porównaj
    kredyty

    Porównywarka oprocentowania rachunków i lokat

    Kalkulator kredytowy

    • Okres liczony w:
    • Raty:

    Prównywarka kredytowa

    NASZE SERWISY TEMATYCZNE

    Bądź na bieżąco - pobierz RSS

    Blogi ekonomiczne

    Kamińska: Gdzie te niskie ceny?

    Dla Polaków ceny żywności są sporym obciążeniem, bo na jedzenie wydajemy jedną czwartą domowego budżetu. Więc nie ma się co dziwić, że większość z nas nie odczuwa niskiej inflacji.

    Kowalczyk: Zbudujmy drogi bez olimpiady

    Gdy przed kryzysem dowiedzieliśmy się, że z Ukrainą mamy przygotować mistrzostwa Europy w piłce nożnej, cieszyliśmy się jak dzieci, że nareszcie ktoś Polskę docenił.

    Bodziuch: Szept jest cenny

    A w zasadzie reklama szeptana. Okazuje się, że wartość naszych decyzji zakupowych opartych na rekomendacjach innych osób sięga aż 24 mld zł rocznie.
    Zamknij

    Przeczytaj też: >>

    Sydney będzie miało drugie lotnisko

    Australijski rząd zatwierdził projekt budowy drugiego lotniska międzynarodowego w Sydney. >>
    common