Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra
Tutaj jesteś: ekonomia » Biznes » Firmy » Transport

Transport

Kierowcy zablokowali słowackie miasta

Andrzej Niewiadowski 11-01-2010, ostatnia aktualizacja 11-01-2010 02:57
Przewoźnicy żądają, aby nowy system opłat elektronicznych został wprowadzony dopiero od połowy roku. Twierdzą,  że myto wynoszące od 5 do 20 centów za kilometr jest zbyt wysokie
Przewoźnicy żądają, aby nowy system opłat elektronicznych został wprowadzony dopiero od połowy roku. Twierdzą, że myto wynoszące od 5 do 20 centów za kilometr jest zbyt wysokie
źródło: AFP

Nasila się protest słowackich przewoźników, którzy żądają obniżenia drogowych opłat elektronicznych. Tiry blokują m.in. Bratysławę, Koszyce, Poprad, Preszov oraz niektóre odcinki autostrad

400 oflagowanych ciężarówek zablokowało główne ciągi komunikacyjne w stolicy. Kolumna tirów usiłowała również zablokować główny most przez Dunaj i obwodnicę Bratysławy. Kierowcy przegrali jednak z policjantami, którzy zatarasowali dojazd do centrum policyjnymi wozami, zatrzymywali tiry i odbierali kierowcom dokumenty, kierując ich pojazdy na parkingi przy stacjach benzynowych. Do Bratysławy policja ściągnęła posiłki z całego województwa. Również specjalną jednostkę służb bezpieczeństwa. Doszło do przepychanek. – Mam wrażenie, że znów zaczęła się aksamitna rewolucja – kręcił głową jeden z mieszkańców Bratysławy.

Przewoźnicy żądają, aby nowy system opłat elektronicznych został wprowadzony dopiero od połowy roku. Twierdzą, że myto wynoszące od 5 do 20 centów za kilometr jest zbyt wysokie. Uważają, że opłaty nie powinny obowiązywać na drogach pierwszej kategorii. Mają też zastrzeżenia do zasad pobierania myta, które obowiązują na całych odcinkach dróg, nawet jeśli kierowca przejedzie jeden kilometr takiego odcinka. Według nich 50 euro kaucji za wypożyczenie urządzenia GPS to zbyt dużo, podobnie jak 130 euro za jego montaż w kabinie pojazdu.

– Grozi nam katastrofa – ostrzega szef Unii Słowackich Przewoźników (UNAS) Jaroslav Polaczek .– Już teraz, na początku roku, musieliśmy zwrócić 1500 ciężarówek z leasingu. Jeśli nie przeforsujemy naszych postulatów, zbankrutuje co najmniej 800 przewoźników, a usługi transportowe na terenie Słowacji przejmą nasi koledzy z Polski, Rumunii i Węgier. Będą tankować poza Słowacją, korzystać z zagranicznych serwisów i zatrudniać bezrobotnych kierowców ze Słowacji. Czy tego chce rząd? – nie kryje goryczy Polaczek.

Protestujący żądają spotkania z premierem Robertem Fico, ponieważ minister transportu Lubomir Vażny odmówił spełnienia ich postulatów, uznając protest za nielegalny. – Nie spotkam się z delegacją przewoźników. Kierowcy nie odblokowali Bratysławy. Im chodzi tylko o to, by nie płacić myta. Robią zakładników z mieszkańców stolicy w imię politycznych i ekonomicznych interesów – oświadczył premier.

Myto nie podoba się również zagranicznym kierowcom. W wyniku wprowadzenia utworzyły się ogromne kolejki na słowackich granicach. W długich kolumnach uwięzły setki ciężarówek i autobusów. Powodem jest bałagan organizacyjny w firmie Sky Toll, która odpowiada za rejestrację całego systemu. Ta ostatnia odbywa się w małych drewnianych budkach, a kierowcy muszą niekiedy przejść pieszo kilka kilometrów i odczekać na 20-stopniowym mrozie w długich kolejkach, aby dostać urządzenie GPS. Rozgoryczenia nie kryją Polacy na przejściach w Chyżnem, w Vyżnom Komarniku i na czesko-słowackim przejściu w Mostach u Jablonkova. – To skandal. Stoimy już kilka dni. Mamy wypełniać formularze, dostajemy drogie przyrządy GPS i jeszcze musimy za nie płacić gotówką. Podobnie jak za przejechane odcinki. A na dodatek cały system pada. Raz rejestruje, raz nie. I płaci się różnie za te same odcinki dróg. To jakiś horror – skarżą się polscy kierowcy.

—Andrzej Niewiadowski z Bratysławy

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Gospodarka

Emigrant z ZSRR Leonard (Leonid) Bławatnik jest najbogatszym mieszkańcem Wielkiej Brytanii. Wyprzedził braci - Hindusów.

Firmy

Trzy pasy ruchu a nie dwa, jak pierwotnie planowano będzie mieć trasa wylotowa z Warszawy na Kraków i Wrocław, czyli droga ekspresowa Opacz-Paszków. Ma być gotowa za 8 miesięcy.

Finanse

To kolejna wielka chińska zagadka. Gospodarka wciąż rośnie w tempie 7 proc. rocznie, indeksy giełdowe pną się w górę, a jednak pieniądze z Państwa Środka odpływają szerokim strumieniem.

Giełda

Ostatnia sesja tygodnia w Warszawie nie dostarczyła inwestorom zbyt wielu emocji.

Budżet i podatki

Zdjęcie z Polski procedury nadmiernego deficytu może nastąpić 19 czerwca – poinformował w Sejmie wiceminister finansów Artur Radziwiłł.

Nieruchomości

Osiągnięcie europejskiego standardu mieszkaniowego zajęłoby nam ponad pół wieku. Co dziesiąty lokal wymaga remontu.

Praca

Francja i Estonia- to europejscy rekordziści w połączeniach szkół wyższych w ostatnich 15 latach. W tym czasie na naszym kontynencie doszło do 92 fuzji uczelni.

Opinie i Analizy

Wartość zamówień dla polskiej armii sięgnie w najbliższym czasie wielu miliardów złotych. Wcześniej takie transakcje były kompensowane zobowiązaniami offsetowymi zagranicznych dostawców. Zmieniły się jednak zasady tej kompensacji, która teraz musi gwarantować bezpieczeństwo państwa.

KOMENTARZ DNIA

Najczęściej czytane
Z ostatniej chwili
Najczęściej komentowane

KALENDARIUM

27 kwietnia 2015, poniedziałek

27 kwietnia 2015, poniedziałek




Firmy: Orange Polska – wyniki za I kwartał, Bank Millennium: wyniki za I kwartał, BNP Paribas BPL – zawieszenie notowań banku do wykluczenia akcji z obrotu w związku 
z połączeniem z BGŻ LC CORP: WZA w sprawie przeznaczenia zysku za 2014 rok.

Wyszukaj osobę

Wpisz imię i/lub nazwisko
poszukiwanej osoby
Nie znaleziono takiej osoby
Porównaj
lokaty
Kalkulator
kredytowy
Porównaj
kredyty

Porównywarka oprocentowania rachunków i lokat

Kalkulator kredytowy

  • Okres liczony w:
  • Raty:

Prównywarka kredytowa

NASZE SERWISY TEMATYCZNE

Bądź na bieżąco - pobierz RSS

Blogi ekonomiczne

Aleksandrowicz: Jak ubezpieczyć się od państwa?

Piątek przyniósł kilka informacji dotyczących PZU. Najpierw Bloomberg powołując się na dwa źródła podał, że PZU zainwestuje w akcje Nowej Kompanii Węglowej.

Mazurkiewicz: Przekazać rodzinie czy sprzedać?

Coraz więcej twórców rodzinnych firm wchodzi w wiek, w którym zastanawia się, co dalej z ich biznesem.

Krubski: Kwartały – tak, plomby – nie

Kiedy się idzie Ząbkowską w Warszawie albo Kilińskiego w Łodzi zachwycać się nie ma czym. Stare domy w kiepskim stanie w długim rzędzie.
Zamknij

Przeczytaj też: >>

Wylotówka z Warszawy S8 będzie poszerzona

Trzy pasy ruchu a nie dwa, jak pierwotnie planowano będzie mieć trasa wylotowa z Warszawy na Kraków i Wrocław, czyli droga ekspresowa Opacz-Paszków. Ma być gotowa za 8 miesięcy. >>
common