Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra
Tutaj jesteś: ekonomia » Biznes » Firmy » Transport

Transport

Kierowcy zablokowali słowackie miasta

Andrzej Niewiadowski 11-01-2010, ostatnia aktualizacja 11-01-2010 02:57
Przewoźnicy żądają, aby nowy system opłat elektronicznych został wprowadzony dopiero od połowy roku. Twierdzą,  że myto wynoszące od 5 do 20 centów za kilometr jest zbyt wysokie
Przewoźnicy żądają, aby nowy system opłat elektronicznych został wprowadzony dopiero od połowy roku. Twierdzą, że myto wynoszące od 5 do 20 centów za kilometr jest zbyt wysokie
źródło: AFP

Nasila się protest słowackich przewoźników, którzy żądają obniżenia drogowych opłat elektronicznych. Tiry blokują m.in. Bratysławę, Koszyce, Poprad, Preszov oraz niektóre odcinki autostrad

400 oflagowanych ciężarówek zablokowało główne ciągi komunikacyjne w stolicy. Kolumna tirów usiłowała również zablokować główny most przez Dunaj i obwodnicę Bratysławy. Kierowcy przegrali jednak z policjantami, którzy zatarasowali dojazd do centrum policyjnymi wozami, zatrzymywali tiry i odbierali kierowcom dokumenty, kierując ich pojazdy na parkingi przy stacjach benzynowych. Do Bratysławy policja ściągnęła posiłki z całego województwa. Również specjalną jednostkę służb bezpieczeństwa. Doszło do przepychanek. – Mam wrażenie, że znów zaczęła się aksamitna rewolucja – kręcił głową jeden z mieszkańców Bratysławy.

Przewoźnicy żądają, aby nowy system opłat elektronicznych został wprowadzony dopiero od połowy roku. Twierdzą, że myto wynoszące od 5 do 20 centów za kilometr jest zbyt wysokie. Uważają, że opłaty nie powinny obowiązywać na drogach pierwszej kategorii. Mają też zastrzeżenia do zasad pobierania myta, które obowiązują na całych odcinkach dróg, nawet jeśli kierowca przejedzie jeden kilometr takiego odcinka. Według nich 50 euro kaucji za wypożyczenie urządzenia GPS to zbyt dużo, podobnie jak 130 euro za jego montaż w kabinie pojazdu.

– Grozi nam katastrofa – ostrzega szef Unii Słowackich Przewoźników (UNAS) Jaroslav Polaczek .– Już teraz, na początku roku, musieliśmy zwrócić 1500 ciężarówek z leasingu. Jeśli nie przeforsujemy naszych postulatów, zbankrutuje co najmniej 800 przewoźników, a usługi transportowe na terenie Słowacji przejmą nasi koledzy z Polski, Rumunii i Węgier. Będą tankować poza Słowacją, korzystać z zagranicznych serwisów i zatrudniać bezrobotnych kierowców ze Słowacji. Czy tego chce rząd? – nie kryje goryczy Polaczek.

Protestujący żądają spotkania z premierem Robertem Fico, ponieważ minister transportu Lubomir Vażny odmówił spełnienia ich postulatów, uznając protest za nielegalny. – Nie spotkam się z delegacją przewoźników. Kierowcy nie odblokowali Bratysławy. Im chodzi tylko o to, by nie płacić myta. Robią zakładników z mieszkańców stolicy w imię politycznych i ekonomicznych interesów – oświadczył premier.

Myto nie podoba się również zagranicznym kierowcom. W wyniku wprowadzenia utworzyły się ogromne kolejki na słowackich granicach. W długich kolumnach uwięzły setki ciężarówek i autobusów. Powodem jest bałagan organizacyjny w firmie Sky Toll, która odpowiada za rejestrację całego systemu. Ta ostatnia odbywa się w małych drewnianych budkach, a kierowcy muszą niekiedy przejść pieszo kilka kilometrów i odczekać na 20-stopniowym mrozie w długich kolejkach, aby dostać urządzenie GPS. Rozgoryczenia nie kryją Polacy na przejściach w Chyżnem, w Vyżnom Komarniku i na czesko-słowackim przejściu w Mostach u Jablonkova. – To skandal. Stoimy już kilka dni. Mamy wypełniać formularze, dostajemy drogie przyrządy GPS i jeszcze musimy za nie płacić gotówką. Podobnie jak za przejechane odcinki. A na dodatek cały system pada. Raz rejestruje, raz nie. I płaci się różnie za te same odcinki dróg. To jakiś horror – skarżą się polscy kierowcy.

—Andrzej Niewiadowski z Bratysławy

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Gospodarka

Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk ocenił, że gospodarka jego kraju ustabilizuje się w przyszłym roku. Szef rządu wyraził tę opinie w piątek w rozmowie z ukraińskimi stacjami telewizyjnymi.

Firmy

2 marca prapremierami w ograniczonym gronie zacznie się tegoroczny Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie.

Finanse

Alior bank planuje wyjście ze wspólną ofertą z T-Mobile za granicę. W tym roku ma się też zakończyć fuzja operacyjna z Meritum.

Giełda

Popyt inwestorów na akcje małych i średnich spółek winduje ich notowania. Duże spółki wciąż są w odstawce.

Budżet i podatki

Na koniec lutego rezerwa środków złotowych i walutowych na koncie resortu wzrośnie do ok. 52 mld zł - poinformował w piątek w komunikacie dyrektor departamentu długu publicznego w Ministerstwie Finansów Piotr Marczak.

Nieruchomości

Średnio o 11 proc. poszły w górę ceny nieruchomości w 20 najpopularniejszych zimowych kurortach na świecie.

Praca

Wysokości płac minimalnych pokazują, że wciąż wiele dzieli najbiedniejsze i najbogatsze kraje członkowskie.

Opinie i Analizy

Czy jesteśmy jako producenci, eksporterzy i finansiści przygotowani na scenariusz przedłużającej się stagnacji na Starym Kontynencie?

KOMENTARZ DNIA

KALENDARIUM

2 marca 2015, poniedziałek

2 marca 2015, poniedziałek




Polska, Włochy, Wielka Brytania - indeks PMI
dla przemysłu – luty.

Strefa euro – stopa bezrobocia – styczeń.
Firmy – Emperia, Inter Cars, Comarch, Lubawa, Wielton, Famur, 
Seco/Warwick, ATM,
Gino Rossi, Groclin, Petrolinvest, Echo Investment, Wasko, PZ Cormay, Bumech – wyniki za IV kwartał 2014 r.; mBank – wyniki 
za 2014 r.

Wyszukaj osobę

Wpisz imię i/lub nazwisko
poszukiwanej osoby
Nie znaleziono takiej osoby
Porównaj
lokaty
Kalkulator
kredytowy
Porównaj
kredyty

Porównywarka oprocentowania rachunków i lokat

Kalkulator kredytowy

  • Okres liczony w:
  • Raty:

Prównywarka kredytowa

NASZE SERWISY TEMATYCZNE

Bądź na bieżąco - pobierz RSS

Blogi ekonomiczne

Aleksandrowicz: Cichociemni biznesmeni

Kto występuje na czołówkach mediów, portali i gazet na świecie? Między innymi Buffet, Gates, Soros, Branson, Zuckerberg, czasem szefowie banków i koncernów naftowych.

Salik: Wielki krach systemu godziwej marży

Tanio, taniej, najtaniej – tak chyba można streścić proces myślowy konsumenta, który zmuszony jest trzymać budżet w ryzach. A zmuszona jest do tego większość Polaków.

Zielińska: Odbierajmy treść piratom

Agnieszka Odorowicz, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, mówiła jakiś czas temu, że nie ma usprawiedliwienia dla osób, które nielegalnie oglądają filmy z internetu. Nie płacą za nie twórcom, a więc są złodziejami, i basta.
Zamknij

Przeczytaj też: >>

Kolej szykuje nowe inwestycje za 10 mld zł

Kolej rozpoczyna nowe inwestycje w ramach unijnej perspektywy budżetowej 2014-2020. PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) złożyły pierwsze 7 wniosków o dofinansowanie modernizacji torów za ponad 10 miliardów złotych. >>
common